tiistai 19. toukokuuta 2015

Yliheitto - Overturn / Allis-Chalmers - Berco - Eimco

Raskasta lapiotyötä helpottavat ensimmäiset kuormaajat jotka nostaa kuorma-auton lavalle täyden kuorman, tekivät kuormaus-työstä helppoa. 

Kuorma tila täyttyi kokonaan, materiaalia ei enää tuhlattu, kuorma suurempi, nopea
lastaus, suuremmat kuljetus nopeudet, ei enää raskasta käsityötä korkealle.
-------
                          
Kuormaaja on rakennettu tela-traktorin päälle, jonka molemmille sivuilla on nosto ranne (aisat tai aisasto) joka on alapäästä kiinni tela rungossa nivel-tapin avulla.
Tässä Berco kuormaajassa peruskoneena on toden näköisesti international traktori.

Nosto aisan etupäässä on kiinteä kauha. Telan yläpuolella on nostovivuston sylinteri
joka liikuttaa kolmiotukea, jonka yläpäässä on aisoihin kiinnitetty nostotanko.



Kolmiotukien alapäässä on reikiä joilla kauhan asentoa voidaan säätää (maa-taso).
Nostosylinterit tässä Berco nimellä valmistetussa tela-kuormaajassa kaksitoimisia.


Laite toimii eteenpäin ajamalla, taakse suoraan ja nostaa kauhan auton lavalle, jolloin kauha tyhjenee. Kauha ylhäällä kone ei voi kääntää, koska kaatuu helposti.

--------------


                                              Eimco 104 B 

Tämä versio on täysin mekaaninen. Alusta on tela-traktori, jonka päälle on asennettu
mekaaninen kuormaaja. 

Kauhan ranteiden (aisat) nosto toimii epäkeskon avulla jonka kaaressa ketju liikkuu
ja ketjut saa käyttövoiman mekaanisen vinssin avulla, jota kardaani pyörittää.
Kardaanin käyttövoima  tulee moottorista, ja vinssin kytkin aukko näkyy sivulla.

EIMCO

Eimco mining loaders


Tämän kaltaisia koneita saattoi nähdä nuoruudessani vielä jossakin hiekkamontun
reunalla, sinne unohtuneina ja puoliksi hiekkaan hautautuneina. Aika ajoi nopeasti näistä ohi, hydrauliikan kehittyessä, ja hydrauliikan mukana pyöräkuormaajat.

                            
                                          Eimco kaivos kuormaaja, ilmanpaine käyttö

4 kommenttia:

  1. Juttusi ovat hienoja ja asiantuntevia,vaikka en koneista ole erikoisti kiinnostunut. Oikeastaan traktoreitten kanssa olen ollut VÄHÄN tekemisissä ja nämä järeämmät vehkeet kuten katepillarit ja muut ovat kiinnostaneet vain sen verran kuin joku työtilanne tms on vaatinut.

    VastaaPoista
  2. Iltaa, Mustis-leskis.
    Näitä notkui silloin pienenä ollessani vielä jossakin hiekkakuopan reunalla.
    Muistan kun istuin pyörän satulassa, lasten istuimessa, ja katselin, kun suuri savuttava pyörivä kaivinkone, jossa oli puinen ohjaamo, liikkui rataa pitkin ja nosti soraa autojen lavalle.
    Takaosan ovella seisoi musta mies villapaidassa, ja katseli meitä.
    Tämä oli kuulemma rasvari, joka piti huolen koneen rasvauksesta, kuljettaja oli erikseen.
    Vuosiluku oli jossakin 1954-1955 talven tienoilla, ja paikka Huittinen - Rauma maantie, jossa työskenteli myös ns. hätä-apu töissä olevia miehiä kottikärryineen ja lapioineen.

    VastaaPoista
  3. Olihan niitä jännittävä seurata, mutta oma lapsuusaikani sijoittui tuohon 1960-1970:) Sen jälkeenkin komeat katepillarijätkät kiinnostivat niin, että piti iltakaudet hypätä jonkun Anglian perässä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta.
      Juosta nyt auton perässä.
      Eikö kukaan ollut niin kohtelias että ois tarjonnu kyytiä joko etupenkillä tai takana...

      Poista