torstai 20. huhtikuuta 2017

Ukko-Mestari / Hubby-Master + forest track

Ukko-Mestari on tuotemerkki, joka sisältää traktorikaivuriin tarkoitettuja kaivinlisälaitteita, joita valmisti alussa Länsi-Suomen Sokeri ja myöhemmin Lännen Tehtaat. Ukko-Mestari on hydraulinen kaivinosa niin sanottuun vastapainokaivuriin, jossa on perustraktori varustettuna etuosan painolla (painot, hydrauliikkasäiliö ja lisäpolttoine säiliö(t)) ja takaosan nostolaitteen tilalle asennettu puomisto ja tukitassut.
                                                     Valmet Valtra UM 475

Ukko-Mestareita valmistettiin molemmin puolin 70-luvun vaihdetta.
Ukko-Mestareita asennettiin pääasiassa Valmet, Nuffield, Ford ja Leyland traktoreihin, mutta muutama asennettiin myös Fiat ja David Brown ja traktoreihin. 


                                                       

Pääkäyttö vastapaino traktorikaivureilla oli ojitustyö, johon ne solveltuivatkin hyvin. Ojitystyön lisävaruste oli traktoriin asennettu telasto, jossa tela kiersi etu ja takarenkaat. Joissain malleissa oli myös lisäpyöriä telaston ohjauksessa. Etuakseli oli lukittu suoraan ja ohjaus tapahtui traktorin jarru, ja maassa olevan kauha avulla.

Tyypit suluissa koko kaivurien asennus, paino tyhjänä, ja lisäys traktorin painoon.

UM 3
Um 240 (2200 kg)
UM 244 (2400kg)
UM 352 (3000 kg)
UM 355 (3450 kg)
UM 475 (4250 kg)

         

         

         

Vastapainokaivurit korvasi ympäripyörivät kaivurit, joiden kaivetun maan läjitys ja kaivuualue paikoiltaan on huomattavasti suurempi ympäripyörivän ylävaunun ansiosta. Traktorikaivureiden puomin kääntö oli usein maksimissaan 180 astetta, joka rajoittaa varsinkin ahtaissa paikoissa 
kaivuuta   
-------------
Hubby-Master is a brand who includes backhoe and accessories manufactured and the begings time Western Finland Sugar and later in Lännen Tehtaat. 

The Hubby-Master is a hydraulic excavator for a so-called counterweight, with a basic tractor with front weight (weights, hydraulic tank and additional fuel tank) and boom and support feet mounted on the back of the hoist. Hubby-Masters were made on both sides of the 70's gear.
                                                            
                                                    Ford 5000 ja UM 475 

                                                     Ford + UM 250


                                                             Valmet 864 + UM 250

                                                      Valmet 864 + UM 3T

                                                   Fiat 650 + UM 240 

                                               David Brown 880 + UM 2T

                                                       Nuffield four + UM 3T backhoe

Normaalitapa oli vaihtaa alkuperäinen etuakseli, kuorma-auton etuakseliin, jonka olkatapit olivat paljon vahvempaa tekoa ja kestivät enemmän metsässä ja telojen kanssa.

The normal way was to change the original front axle, to the front axle of the last-truck, whose shoulders were much stronger and lasted longer in the woods and rolls.



Nuffield 4/60 + UM 3T  Forest model, big extra fuel and large hydr. oil tank 
-------------
The main counterbalance machines for the tractor refiners was drainage work, where they were well devel- oped.

Optional parts in the forest ditch work are tractor was fitted metal tracks,  with a telescope, where the roller swirled the front and the rear tires. 

Soon waterproof and warm cabin use, digging positions have see additional clutch pedal with mechanical user bar, hand throttle lever, and only little later start and stop, and all instrument panel, under to the right side of cabins vindow.


Nuffield 4/60 + UM 355 + normal forest track and large hydr. oil tank with c
ondenser


                                      Ford 5000 + UM 475 + normal forest track 


                           Ford 6600 + UM 475 and oversized roller + hydr. clamp

Some models also had additional wheels in the middle and one long and up in front, trackstights use with hydrauli sylinder, under the guidance of the wheelhouse. 

The front axle was locked directly and the steering was done with the tractor's brakes and bucket.

Types 
In parentheses the extra weight of the entire excavator package to the tractor
UM 3     (3200 kg)
Um 240 (2200 kg)
UM 244 (2400kg)
UM 352 (3000 kg)
UM 355 (3450 kg)
UM 475 (4250 kg)

The both sides return system was often only max 180 degrees maximum, which is particularly limited in narrow spaces


                                   Valtra 1110 (Valmet) UM 475 + normal forest track



Valmet oli erittäin vahva peruskone. Siinä oli portaali malli taka-akseli, banjo rakenne joten se kesti suurempia pistekuormia kuin suora taka-akseli mallit (Ford ja Nuffield)

Valmet oli myös tasainen lattia ja vaihdekepit oikea sivussa joten vaihtaminen myös kaivu asento oli helppoa

Kahden sivuunkääntö sylinterin voima oli mahtava, myös muut puomin kaivuuvoimat olivat 16 tn excavator luokka, suuret tukijalat (sammakko mallia) tuki koneen hyvin ja niiden avulla koneen sai lähes aina suoraan.


Kaivu asennosta ajaminen, oli tullut jäädäkseen traktori-kaivureihin, ja koneissa oli jo 1980 luvulla sähkö-nappi toimiva ajo, ja takana oli jo myös jalkakaasu poljin.
------------------

Valmet was a very strong basic machine. It had a portal model with a rear axle and a banjo structure, so it took higher point loads than straight rear axle models (like Ford and Nuffield)

Valmet also had a flat floor and all gears right on the side, so means gear chance use is very easy also from digger point

Two swing side cylinder power was are awesome, same are other boom sylinder, who power are like 16 tn excavator class, large support legs (frogs model) supported the machine well and balanc to machine almost always directly.

The idea, drive from the users position all backhoes, are had come to stay 1980's ends, and use was an established electric button driving, and these time behind was also use foot-gas pedal


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti